کشف و توقیف ۲۱  تن پای مرغ غیر بهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد خسارت در بخش کشاورزی بر اثر سیلاب در مشهد دعوت از نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی در بورس راه‌اندازی سامانه جدید عرضه خودرو‌های برقی | شروع ثبت نام از فردا + لینک (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام حجت به طلافروشان | یک توصیه به مردم: طلای خود را از طلافروشی‌های متصل به سامانه بخرید زمان بعدی حراج شمش طلا مشخص شد + جزئیات و مشخصات شمش طلای استاندارد یکصدوشانزدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مشهد برگزار شد ریزش دلار به کانال ۵۷ هزار تومان | حباب سکه چقدر شد؟ + جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی فایل‌های اجاره در خیابان امام رضا (ع) مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات استاندار خراسان‌رضوی درباره تعیین میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب در استان اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی بانک تعاون برای حمایت از تعاونی‌ها سهمیه سوخت کدام خودرو‌ها قطع می‌شود؟ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) صادرات به روسیه با ریال آف‌شور | رفع تعهد ارزی صادرکنندگان چگونه انجام می‌شود؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استاندار خراسان‌رضوی: امدادرسانی به سیل‌زدگان و انجام عملیات پیشگیرانه باید در اولویت باشد اردی‌جهنم بورس| چرا شاخص بورس در اردیبهشت نزولی شد؟ سود بانکی در بازار سیاه وام‌ها چقدر است؟ از مالیات اجرت صورت‌حساب الکترونیکی چه می‌دانید؟ | مراقب باشید سرتان کلاه نرود امنیت شغلی، معیشت و تأمین‌اجتماعی؛ مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران چرا دولت برای مالیات، تراکنش‌های مردم را کنترل می‌کند؟
سرخط خبرها

افزایش قیمت غلیظ رب گوجه فرنگی در بازار

  • کد خبر: ۷۷۳۴۷
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
افزایش قیمت غلیظ رب گوجه فرنگی در بازار
رب گوجه فرنگی در بازار مشهد ۵۰ درصد افزایش قیمت یافت، اما تولیدکنندگان معتقدند قیمت این محصول به تعادل رسیده است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ رب گوجه فرنگی در سه هفته اخیر به طور میانگین ۵۰ درصد در مشهد افزایش قیمت داشته است. البته تولیدکننده‌ها و مسئولان حوزه صنایع غذایی می‌گویند این محصول گران نشده، بلکه قیمت خود را درمقایسه با افزایش هزینه‌ها به تعادل رسانده است. اگر نگاهی به گزارش «متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب مرکز آمار» در تیرماه بیندازید، می‌بینید که تورم نقطه به نقطه این کالا (یا همان مقایسه قیمت با ماه مشابه در سال گذشته) نشان‌ می‌دهد که رب گوجه فرنگی دربین ۵۳ کالای منتخب، جزو پنج کالایی است که کمترین افزایش قیمت را داشته است، اما فکر نکنید این جایگاه یعنی ثابت ماندن یا افزایش ناچیز قیمت. با وجود رتبه پنجم این کالا قیمت رب گوجه فرنگی ۲۰/۳ درصد افزایش داشته است، اما در مقایسه با ۳۸ کالایی که بیش از ۴۸ درصد افزایش قیمت داشته اند و درمجموع نسبت به تورم نقطه به نقطه ۴۲/۹ درصدی میانگین همه ۵۳ کالا، رب گوجه فرنگی افزایش قیمت کمتری داشته است.


اگر خوش شانس باشید، هنوز هم رب با قیمت قدیم از تولید‌های سال گذشته در بازار گیرتان می‌آید، با این حال بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد که اکنون قیمت رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی از برند‌های تولیدی و سرشناس خراسان رضوی در بازار مصلای مشهد برای کلی فروشان، بین ۱۷ هزارو ۵۰۰ تا ۲۰ هزار تومان است. به گفته کاسبان این خیابان دو یا سه هفته قبل قیمت این کالا‌ها بین ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان بوده است که به معنی افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی است. برند‌های متفرقه نیز با همین میزان افزایش قیمت در این مدت، از ۸ تا ۱۰ هزار تومان به حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان رسیده اند. قیمت مصرف کننده برای رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی نیز بین ۱۹ هزار تومان تا ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان متغیر است.


علی رضایی، از تولیدکنندگان صنایع غذایی و کنسرو در خراسان رضوی، هزینه تولید یک قوطی رب را بیش از ۱۵ هزار تومان می‌داند و با یک حساب وکتاب سرانگشتی، مسئله را شرح می‌دهد: اگر قیمت ۴ هزار تومان قوطی، ۲ هزار تومان درب و هزار تومانی کارتن کف و پلاستیک روی بسته بندی آن را به حدود ۱۰ هزار تومان رب اضافه کنید، درنهایت هزینه تولید به بیش از ۱۵ هزار تومان می‌رسد.


او با بیان اینکه قوطی ۳۰ درصد، کارتن ۲۰۰ درصد و گوجه فرنگی نیز ۱۰۰ درصد نسبت به سال قبل گران شده است، می‌گوید: سال قبل قیمت هرکیلو گوجه فرنگی برای کارخانه‌های رب، هزار تومان بود، اما امسال به ۲ هزارو ۱۰۰ تومان رسیده است. البته هنوز بسیاری از کارخانه‌ها فعالیت خود را شروع نکرده اند و گوجه فرنگی نیز کم است. اگر قرار باشد قیمت گوجه از این بیشتر بشود، ممکن است هزینه هر قوطی رب به ۲۰ هزار تومان هم برسد. اکنون دلیل اصلی افزایش قیمت رب، نبود گوجه فرنگی است. اگر بخواهیم از استان‌های دیگر هم بیاوریم، هزینه حمل سنگین است.


اسم گرانی بر رب نگذارید

دبیر انجمن صنایع تبدیلی در خراسان رضوی در برابر به کار بردن واژه «گرانی» برای رب حساس است. محسن الهی در این باره می‌گوید: در یک سال گذشته خیلی از اجناس افزایش قیمت داشتند، اما باتوجه به موجودی زیاد رب از سال قبل و کاهش تقاضای ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از رستوران‌ها و مجالس، قیمت رب گوجه فرنگی نسبت به دیگر کالا‌ها افزایش نداشته است.


به گفته او در این مدت، قیمت مواد اولیه افزایش زیادی یافته است؛ به همین دلیل قیمت تمام شده این محصول بدون سود، هزینه حمل ونقل، ۹ درصد ارزش افزوده و دیگر هزینه‌های جانبی، بیش از ۱۵ هزار تومان می‌شود.
دبیر انجمن صنایع تبدیلی در خراسان رضوی با اشاره به اینکه از بین حدود ۵۰ کارخانه تولید رب در استان فقط چهار یا پنج کارخانه شروع به تولید کرده اند، می‌افزاید: هنوز محصول گوجه، جوابگوی تولید همه کارخانه‌ها نیست. اکنون در ابتدای برداشت محصول در استان هستیم که این روند تا یک ماه دیگر ادامه دارد و بعد از آن، تولید رب نیز کاهش می‌یابد، بنابراین در این زمان قیمت پایه رب گوجه فرنگی تا سال آینده مشخص خواهد شد و اگر تغییری در عرضه و تقاضا به وجود نیاید، این قیمت ثابت خواهد ماند.


کاهش ۱۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت گوجه فرنگی

اکنون در فصل برداشت گوجه فرنگی هستیم، با این حال هرکیلوگرم از این محصول به طور میانگین بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان در نقاط مختلف شهر به فروش می‌رسد. قیمت گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای نیز به بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده است که به گفته فعالان این حوزه یکی از دلایل آن، کاهش بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی این محصول به دلیل قطعی‌های برق است.


مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی درباره علت کمبود گوجه در کارخانه‌های تولید رب استان می‌گوید: برداشت گوجه فرنگی تازه از اول مرداد شروع شده است و تا اول مهر ادامه دارد. زمان اوج برداشت این محصول، نیمه شهریور است و کمبود کنونی آن طبیعی است؛ چون بسیاری از کشاورزان هنوز محصول خود را برداشت نکرده اند و به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌ها هنوز تولید را شروع نکرده اند و شما مقابل کارخانه ها، ماشین حمل گوجه فرنگی را نمی‌بینید. اکنون فقط تعداد محدودی از کشاورزان مشهدی که زودتر، کاشت کرده اند، دست به برداشت می‌زنند.


فرامرز عدالتیان می‌افزاید: کشت گوجه فرنگی نسبت به سال قبل کمتر شده، اما تغییر چندانی نداشته است. او ادامه می‌دهد: سال گذشته سطح زیر کشت گوجه فرنگی ۱۱ هزار هکتار بود که امسال به ۹ هزارو ۸۰۰ هکتار رسیده است. دلیل اصلی افزایش قیمت این محصول، افزایش هزینه‌های جانبی ازجمله کرایه حمل، کود، سم و... برای کشاورزان است.


بررسی‌های شهرآرانیوز نشان می‌دهد که قیمت هر قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه فرنگی جدید درحالی به ۱۹ هزار تا ۲۴ هزارو ۵۰۰ تومان رسیده است که سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب این محصول را بین ۱۴ هزارو ۹۰۰ تا ۱۷ هزارو ۶۰۰ تومان اعلام کرده است. نمودار این سایت نشان می‌دهد از ۱۹ مرداد، قیمت حداکثری محصول از ۱۴ هزارو ۹۰۰ به ۱۷ هزارو ۶۰۰ تومان رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->